Kongres Społeczny ESK     [25-27 listopada 2016]

Redbad Klijnstra

Aktor i reżyser

Redbad Klijnstra

Aktor i reżyser

Biografia:

Redbad Klijnstra, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Aktorskim. Dyplom uzyskał w 1994 roku. W latach 1994-2002 występował w warszawskim Teatrze Studio, w latach 2001-2006 był związany z Teatrem Rozmaitości (od 2003 roku TR Warszawa).

W aktorskiej karierze często wcielał się w prowokacyjne i kontrowersyjne postacie. Pierwszą ważną rolą Klynstry był seryjny morderca – tytułowy Roberto Zucco w sztuce Bernarda-Marie Koltesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (Teatr Nowy w Poznaniu, 1995).

Trzy lata później w mrocznym świecie Koltesa, tym razem w „Zachodnim wybrzeżu” w reżyserii Warlikowskiego, Klynstra zagrał Faka (Teatr Studio w Warszawie, 1998). Był też Kimem w „Uroczystości” (Festen) Thomasa Vinterberga i Mogensa Rukova w reżyserii Grzegorza Jarzyny (Teatr Rozmaitości w Warszawie, 2001) i Grahamem w „Oczyszczonych”Sarah Kane, słynnej inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego (koprodukcja: Teatr Współczesny we Wrocławiu, Teatr Rozmaitości w Warszawie, Teatr Polski w Poznaniu, 2001).

W 2003 roku Klynstra zrealizował „Gry” Edny Mazya w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, tekst oparty na autentycznym zdarzeniu – gwałcie, jakiego grupa mężczyzn dopuściła się na nastolatce z kibucu.

Kolejnym przedstawieniem Klynstry był spektakl „Electronic City” Falka Richtera zrealizowany w ramach projektu Teren Warszawa (Teatr Rozmaitości w Warszawie, 2003). I tym razem dla potrzeb swojego przedstawienia reżyser wykorzystał przestrzeń poza sceną teatralną; biurowiec Liberty Corner w Warszawie.

W następnej pracy reżyserskiej Klynstra powrócił do tematu przemocy. „111”, dramat Tomasza Mana przygotowany w Laboratorium Dramatu i pokazany na Scenie Teatru Narodowego (2004), opowiadał historię przeciętnej polskiej rodziny, w której dochodzi do zbrodni. Nastoletni syn zabija z broni kupionej za 111 złotych swoich rodziców. Rozegrany w konwencji telewizyjnego talk-show spektakl w przejmujący sposób mówił o samotności, poszukiwaniu miłości i banalności zła. W 2005 roku Klynstra zmierzył się z Szekspirem, pokazał „Benvolia i Rozalinę” na motywach „Romea i Julii” (TR Warszawa). Próbował opowiedzieć o miłości, przenosząc akcję w świat dzisiejszych nastolatków. Ostatnie spektakle Klynstry to powrót do dramaturgii współczesnej i do własnej grupy twórczej, która jest kontynuacją Warszawskiej Grupy Teatralnej i nazywa się Supermarket. Z Supermarketem Klynstra przygotował, jak do tej pory, jeden spektakl – „Historię przypadku” Abi Morgan (prezentowany w warszawskim Teatrze Montownia i we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, 2006) – rzecz o przyjaźni, odpowiedzialności za drugiego człowieka i trudnej konfrontacji z przeszłością. W „Bliżej” Patricka Marbera (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2008) diagnozował dzisiejsze międzyludzkie relacje, pokazując czwórkę bohaterów łączących się w pary i wzajemnie zdradzających. Pokazał samotność, pustkę, jałowość i poszukiwanie bliskości.

W 2012 roku w warszawskim Teatrze Syrena wystawił psychodramę brytyjskiej autorki Shelagh Stevenson „Przebudzenie” z Danutą Stenką w roli głównej.

Redbad Klynstra występuje też w Teatrze Telewizji. Można było go zobaczyć m.in. w”Beztlenowcach” Ingmara Villqista w reżyserii Łukasza Barczyka (2001) i jako Gildensterna w „Hamlecie” tego samego reżysera (2004), w „Sile komicznej” Alana Ayckbourna w reżyserii Janusza Majewskiego (2003) oraz „Fotoplastikonie” Krzysztofa Bizio w reżyserii Piotra Łazarkiewicza. W 2011 roku zagrał Józefa Światłę w „Kontrymie” w reżyserii Marcina Fischera, wystawianym w ramach projektu Teatru TV Scena Faktu. W 2012 roku wystąpił u boku Marcina Dorocińskiego i Łukasza Simlata w „Księżycu i magnoliach” Rona Hutchinsona w reżyserii Macieja Wojtyszki. Amerykańska sztuka opowiada o powstawaniu jednego z najsłynniejszych filmów w historii kina – „Przeminęło z wiatrem”, a Klynstra wcielił się w niej w rolę reżysera, Victora Fleminga.

W kinie Klynstra zagrał m.in. w „Grach ulicznych” Krzysztofa Krauzego (1996), „Patrzę na ciebie Marysiu” Łukasza Barczyka (1999) i „Życiu jako śmiertelnej chorobie przenoszonej drogą płciową” (2000) i „Suplemencie” (2002) Krzysztofa Zanussiego. Przez kilka lat wcielał się w rolę doktora Ruuda Van Der Graafa w popularnym serialu „Na dobre i na złe” (od 2007), w telewizji występował także m.in. w „Pitbullu” (2008) i „Strażakach” (2016). Ostatnio na wielkim ekranie pojawił się m.in. w „Ojcu” Artura Urbańskiego (2016), „Smoleńsku”Antoniego Krauzego (2016) i amerykańskiej produkcji „Music, War and Love” Marthy Coolidge (2016).

Wszystkie sesje: Redbad Klijnstra

DEBATA „PEGAZA“ (TVP Kultura): Artysta w państwie

13:30 - 15:00
Centrum Historii Zajezdnia